Άμεσες και εύλογες ήταν οι ευρωπαϊκές αντιδράσεις στην απόφαση των ΗΠΑ για επιβολή τιμωρητικών δασμών ύψους 7,5 δις δολ. σε ευρωπαϊκά προϊόντα. Η ΕΕ, μάλιστα, δεσμεύτηκε να ανταπαντήσει στις αμερικανικές κυρώσεις σε ευρωπαϊκά προϊόντα.
Να υπενθυμίσουμε ότι, ήδη το 2018, Παγκόσμιος Οργανισμός Εμπορίου είχε κρίνει ότι οι παράνομες κρατικές επιδοτήσεις της Airbus ζημιώνουν τoν κύριο αμερικανικό ανταγωνιστή της, την Boeing και ως εκ τούτου στοιχειοθετούν αθέμιτο ανταγωνισμό. Χθες ο οργανισμός ενέκρινε απλώς το ύψος των μέτρων που προτίθεται να επιβάλει η Ουάσιγκτον.
Έτσι, από τις 18 Οκτωβρίου επιβάλλονται επιπρόσθετα τέλη ύψους 10% σε εισαγόμενα από την ΕΕ αεροπλάνα και τιμωρητικοί δασμοί ύψους 25% σε αγροτικά και βιομηχανικά προϊόντα.
Μεταξύ αυτών των προϊόντων είναι γαλλικά κρασιά και τυριά, ελιές από τη Γαλλία και την Ισπανία, εργαλεία και καφές από τη Γερμανία αλλά και σκοτσέζικα ουίσκι. Οι επιβληθείσες κυρώσεις αφορούν κυρίως προϊόντα των χωρών που φέρουν την ευθύνη των επιδοτήσεων προς τον ευρωπαϊκό κολοσσό αεροναυπηγικής Airbus, δηλαδή της Γερμανίας, της Γαλλίας, της Ισπανίας και της Μεγάλης Βρετανίας.
ΕΕ προς ΗΠΑ: Θα λάβετε την ίδια απάντηση
Άμεση ήταν η απάντηση των Βρυξελλών, που διαπραγματεύεται εκ μέρους των 28 κρατών-μελών της ΕΕ.
«Αν οι Ηνωμένες Πολιτείες επιβάλουν κυρώσεις, θα ωθήσουν την ΕΕ να κάνει το ίδιο», προειδοποίησε ένας εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, ο Ντανιέλ Ροσάριο, σε συνέντευξη Τύπου.
Εκφράζοντας «λύπη» για την αμερικανική απόφαση, ο Ροσάριο δήλωσε πως οι επιπλέον τελωνειακοί δασμοί που προβλέπεται να τεθούν σε ισχύ στις 18 Οκτωβρίου «θα επηρεάσουν πρώτα και κυρίως τους Αμερικανούς καταναλωτές και τις αμερικανικές επιχειρήσεις».
Οι τελευταίοι θα πρέπει να πληρώνουν περισσότερα για προϊόντα τα οποία τους αρέσουν ή έχουν ανάγκη.
Οι φόροι θα έχουν στόχο προϊόντα που κατασκευάζονται από τη Γαλλία, τη Γερμανία, την Ισπανία και το Ηνωμένο Βασίλειο, τους τέσσερις εταίρους του ευρωπαϊκού κολοσσού της αεροναυπηγικής Airbus.
Τα αεροσκάφη αυτά θα εισάγονται στις ΗΠΑ με επιπλέον κόστος 10%, ενώ τα κρασιά, τα τυριά, οι ελιές, τα όστρακα ή ακόμη εργαλεία όπως τσεκούρια και κατσαβίδια με επιπλέον κόστος 25%.
Ο ΠΟΕ θα αποφανθεί και για τη ζημία της ευρωπαϊκής πλευράς
Σύντομα όμως ο ΠΟΕ καλείται να αποφασίσει εκ νέου για την ίδια υπόθεση. Στο μικροσκόπιο αυτή τη φορά οι αμερικανικές επιδοτήσεις προς την αμερικανική Boeing. Σε λίγους μήνες ο οργανισμός θα αποφασίσει για το ύψος της ζημίας που έχουν υποστεί οι Ευρωπαίοι, που θα τους επιτρέψει στη συνέχεια να προχωρήσουν στην επιβολή ισόποσων τιμωρητικών δασμών σε βάρος αμερικανικών προϊόντων.
Ο … διάλογος … συνεχίζεται
Ο διάλογος ωστόσο δεν έχει διακοπεί.
Από την αμερικανική πλευρά διαβεβαιώνουν πάντα ότι «ελπίζουν να ξεκινήσουν διαπραγματεύσεις» με την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Και η ΕΕ κρατάει επίσης την πόρτα ανοικτή: «λαμβάνουμε υπόψη τη δήλωση του Αμερικανού εκπροσώπου για το εμπόριο πως οι Ηνωμένες Πολιτείες προβλέπουν να διαπραγματευθούν με την Ευρωπαϊκή Ένωση με σκοπό την επίλυση του προβλήματος», είπε ο Ροσάριο.
«Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή διαμήνυσε στις Ηνωμένες Πολιτείες πως η ΕΕ είναι έτοιμη να εργαστεί για μια δίκαιη και ισορροπημένη λύση για τις αεροναυτικές βιομηχανίες μας» προσέθεσε.
Σε μια παρόμοια διαδικασία – στο πλαίσιο της διαμάχης των δύο αντιπάλων Boeing και Airbus- ο ΠΟΕ αναμένεται, στις αρχές του 2020, να επιτρέψει στην ΕΕ να επιβάλει από την πλευρά της και αυτή τελωνειακούς δασμούς αντιδρώντας στις επιδοτήσεις που χορηγεί η Ουάσινγκτον στην αμερικανική κατασκευάστρια εταιρία αεροσκαφών.
Βροχή οι κυρώσεις και τα αντίποινα
Δεν πρόκειται για τους πρώτους αμερικανούς φόρους σε ευρωπαϊκά προϊόντα, δεδομένου ότι από την 1η Ιουνίου, ο χάλυβας και το αλουμίνιο υπόκεινται σε τελωνειακούς δασμούς στην προσπάθεια να μειωθεί το αμερικανικό εμπορικό έλλειμμα.
Σε αντίποινα η ΕΕ έθεσε στο στόχαστρο αμερικανικά προϊόντα όπως οι μοτοσικλέτες Χάρλεϊ Ντάβιντσον, το ουίσκι ή τα τζιν.
Έπειτα από μια σχετική εκεχειρία, ο κίνδυνος μιας κλιμάκωσης των κυρώσεων δεν πρέπει στο εξής να αποκλειστεί.
Ο Ντόναλντ Τραμπ αναμένεται να αποφασίσει μέχρι τις 13 Νοεμβρίου αν θα επιβάλει ή όχι επιπλέον τελωνειακούς δασμούς σε αυτοκίνητα που εισάγονται από την ΕΕ, απειλή που ανησυχεί ιδιαίτερα το Βερολίνο.
Πηγή : Με πληροφορίες από Αθηναϊκό και Γαλλικό Πρακτορείο Ειδήσεων
POST A COMMENT.