Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών: 2° Φεστιβάλ Νέων Χορογράφων

Artemis_Lampiri_Me On Top_c_StavrosPetropoulos

Για δεύτερη συνεχή χρονιά η Στέγη διοργανώνει το Φεστιβάλ Νέων Χορογράφων, παρουσιάζοντας τη δουλειά τεσσάρων ανερχόμενων χορογράφων με ξεχωριστό καλλιτεχνικό λόγο, αισθητική και τεχνική. Όλοι τους προικισμένοι με λαμπρές γνώσεις και επαγγελματικές εμπειρίες στην Ελλάδα και το εξωτερικό, πειραματίζονται με διαφορετικές, ετερόκλητες μεθόδους και μεικτές τεχνικές, βάζοντας στόχο τη συνεχή ανανέωση του χορογραφικού θεάματος και του χορευτικού λόγου. Εστιάζοντας στην ευθύνη του καλλιτέχνη και προβληματιζόμενοι πάνω στο ρόλο του θεατή, δοκιμάζουν τα όρια του χορού, τα διευρύνουν και τα επανατοποθετούν.

Η δυναμική καλλιτεχνική τους έρευνα συνοδεύεται από έναν εξίσου ισχυρό κοινωνικό προβληματισμό. Με ποικίλες προσεγγίσεις, άλλοτε περισσότερο αφαιρετικές, άλλοτε πιο συμβολικές και άλλοτε πάλι μαχητικές, θέτουν υπό συζήτηση την έννοια του ατόμου και τις κοινωνικές δομές.

Η Άρτεμις Λαμπίρη και η Λία Τσολάκη, με βάση τους την Ελλάδα, ο Κυριάκος Χατζηιωάννου και η Γεωργία Βαρδαρού, με αφετηρία την Ελβετία και το Βέλγιο αντίστοιχα, σκιαγραφούν μια αντιπροσωπευτική εικόνα των νέων τάσεων της ελληνικής χορογραφικής σκηνής, ενώ δεν παύουν να συνδιαλέγονται αδιάλειπτα με τα πιο πρόσφατα ιδιώματα της διεθνούς χορογραφικής σφαίρας.

Σύλληψη και Καλλιτεχνική διεύθυνση φεστιβάλ: Κάτια Αρφαρά

Οργάνωση παραγωγής: Ρένα Ανδρεαδάκη

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΦΕΣΤΙΒΑΛ

14 & 15 Φεβρουαρίου

Γεωργία Βαρδαρού

Phenomena

Ώρα έναρξης: 19:00

Μικρή Σκηνή

Μετά το πολυσυζητημένο σόλο της, Hardcore Research on Dance, η Γεωργία Βαρδαρού δημιουργεί το Phenomena, μια παραγωγή με διακρίσεις και σημαντική πορεία στα ευρωπαϊκά φεστιβάλ. Χορεύτρια και χορογράφος με πλούσιο για την ηλικία της βιογραφικό, δέχθηκε πρόσφατα μια τιμητική πρόταση να δουλέψει πλάι στη διακεκριμένη Anne Teresa De Keersmaeker και την ομάδα της, Rosas.

Σε ένα λιτό και αφαιρετικό χορο-εικαστικό περιβάλλον, το Phenomena αποτελεί μια ερευνητική (συν)εργασία και μελέτη πάνω στην προσωπική ταυτότητα. Πώς μπορεί να αναδειχθεί η μοναδικότητα του ατόμου σε ένα κοινωνικό περιβάλλον, σε μια οργανωμένη ομαδική δομή; Οι τρεις χορεύτριες της παράστασης απαντούν στο ερώτημα με μέθοδο, μέσα από πειραματισμούς σχεδόν αυτοσχεδιαστικούς. Στιγμιαίες κινήσεις τους ενεργοποιούν ένα καινούργιο ενδιαφέρον στη στάσιμη αρμονία της σκηνής. Αναπάντεχες αντιδράσεις τους προσφέρουν ένα ιδιαίτερο νόημα στην αφηγηματικότητα του χώρου τον οποίο μας καλεί το έργο να μοιραστούμε οπτικά. Η χορογράφος τονίζει τη σημασία της εμπειρίας έναντι της κυριαρχίας της λογικής. Η μινιμαλιστική σκηνή φωτίζεται από θερμό φως, στις πρωταρχικές αποχρώσεις του κίτρινου, του μπλε και του κόκκινου. Η αρχική σιωπή συγχωνεύεται με τα ρεμίξ συνθέσεων του Philip Glass.

Σύλληψη & Χορογραφία: Γεωργία Βαρδαρού

Χορεύουν οι: Stav Yeini, Γεωργία Βαρδαρού, Eleanor Campbell

Δημιουργία: Stav Yeini, Γεωργία Βαρδαρού, Eun Kyung Lee

Σχεδιασμός Φωτισμών: Salva Sanchis

Μουσική: Tyondai Braxton, Rubric Remix (Rework Philip Glass) & Beck, NYC:73-78 (Rework Philip Glass)

Γενική επιμέλεια: Marc Vanruxt

Τεχνική επιμέλεια: Stanislav Dobak

Παραγωγή και Προώθηση: Hiros (Βρυξέλλες)

Συμπαραγωγή: STUK Kunstencentrum (Λέβεν), Kunst/Werk (Αμβέρσα), Jardin d’Europe/Workspacebrussels (με την υποστήριξη του προγράμματος Culture της Ευρωπαϊκής Ένωσης)

Σε συνεργασία με: Wp zimmer(Αμβέρσα), Ultima Vez (Βρυξέλλες), Kunstencentrum Vooruit (Γάνδη)

Με την υποστήριξη της Φλαμανδικής Κοινότητας του Βελγίου.

 

Άρτεμις Λαμπίρη

Μe on top

Ώρα έναρξης: 21:30

Μικρή Σκηνή

Τι μπορεί να μάθει κανείς παρατηρώντας ή δουλεύοντας με εφήβους και παιδιά; «Έχουν μια καταπληκτική δυνατότητα χειριστικής συμπεριφοράς», υποστηρίζει η Άρτεμις Λαμπίρη. Το Fremd, η πρόσφατη παραγωγή στην οποία συμμετείχε η χορογράφος στη Γερμανία, αποτέλεσε την έμπνευση για τη νέα της δουλειά, Me on Top, με θέμα το ρόλο της εξουσίας και την εξουσία των ρόλων. Μέσα από την επιλογή της ταυτόχρονης παρουσίασης πέντε παράλληλων και αλληλοσυνδεόμενων ιστοριών, το έργο αναζητά τις διαστάσεις των διαφορετικών σχέσεων ελέγχου και των μεταβολών που υφίστανται τα άτομα μέσα σε αυτές.

Σε ένα λιτό και αφαιρετικό, αλλά ζεστό σκηνικό περιβάλλον, μια μητέρα, ένα παιδί, ένας φίλος, ένας σύντροφος και ένα αφεντικό πλέκουν μια ιστορία που πάνω απ’ όλα γίνεται οικουμενική. Η χορογραφική προσέγγιση δίνει έμφαση στην ιδιαίτερη κινητική ταυτότητα και σχέση εξουσίας του κάθε ρόλου, χωρίς να καταφεύγει στην προσωποποιημένη αφήγηση των πέντε ιστοριών.

Όπως και στις προηγούμενες παραστάσεις της, η Άρτεμις Λαμπίρη, γνωστή μέσα από τη βράβευση της το 2012 στο διαγωνισμό του Κινητήρα και από τις παρουσίες της σε διάφορα ελληνικά φεστιβάλ χορού, ανανεώνει την πρόταση για προβληματισμό. Μετά την Απάθεια, το Ανάμεσα και το Μετά, πώς αντιλαμβάνεται καθένας από μας το Από πάνω Εγώ;

Χορογραφία: Άρτεμις Λαμπίρη

Πρωτότυπη Μουσική: Αλέξανδρος Καραδήμος, Δημήτρης Τάσαινας

Φωτισμοί: Μιχάλης Κλουκίνας

Κουστούμια: Δήμητρα Λιάκουρα

Ερμηνευτές / Χορευτές: Κάντυ Καρρά, Ιωάννα Παρασκευοπούλου, Κωνσταντίνος Ρίζος, Ιωάννα Τουμπακάρη, Αχιλλέας Χαρίσκος

Συμπαραγωγή:

Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών και ομάδα χορού ΜΑΝ

Στηρίζουμε τη Δημιουργία

 

16 & 17 Φεβρουαρίου

Κυριάκος Χατζηιωάννου

Or who owns the world

Ώρα έναρξης: 19:00

Μικρή Σκηνή

Κοινωνική μνήμη, ιστορία, πολιτική… Έννοιες που δίνουν στο χορό μια κριτική διάσταση. Ο Κυριάκος Χατζηιωάννου, διακεκριμένος χορευτής της Hellenic Dance Company και πολυάριθμων Ελλήνων και ξένων δημιουργών, ξεδιπλώνει την ιδιαίτερη προσέγγισή του για το τι είναι θέατρο, περφόρμανς και χορός.

Το or Who Owns the World, που έκανε πρεμιέρα στο Kaserne Basel, ένα από τα σημαντικότερα ελεύθερα θέατρα της Ελβετίας, αποτελεί μια παράσταση πολυδιάστατου χαρακτήρα. Συνδυάζοντας το παρελθόν με το παρόν, το βίντεο με τη ζωντανή περφόρμανς, την κίνηση με το λόγο, το χορό με το θέατρο και το σινεμά, παράγει ένα δυνατό σκηνικό διάλογο δράσεων και καλλιτεχνικών μέσων. Ρεαλισμός και φαντασία συνδυάζονται σε ένα οπτικό αποτέλεσμα που θυμίζει τη δομή ενός τηλεοπτικού δελτίου ειδήσεων και καλεί το βλέμμα να παρακολουθήσει την πολυδιάσπαση της εικόνας.

Η παράσταση έχει κινητήριο μοχλό και αφετηρία τη γερμανική πολιτική ταινία του 1932 Kuhle Wampe (μεταφράζεται ελεύθερα ως Άδειο Στομάχι), που κυκλοφόρησε στα αγγλικά με τον τίτλο Kuhle Wampe or Who Owns the World. Η ταινία αυτή, σε σκηνοθεσία Slatan Dudow, σενάριο του Bertolt Brecht και με μουσική του Hanns Eisler, αναφέρεται στα οξύτατα κοινωνικά προβλήματα της Γερμανίας την περίοδο της Δημοκρατίας της Βαϊμάρης (ανεργία, σφοδρές πολιτικές συγκρούσεις), λίγο πριν από την επικράτηση του ναζισμού. Η παράσταση επαναφέρει και καθιστά επίκαιρους τους προβληματισμούς της ταινίας, γύρω από τις έννοιες της αλληλεγγύης, της συλλογικής δομής, της ισότητας και της κοινωνικής ουτοπίας, ενώ αναζητά μια ουσιαστική απάντηση στο πόσο η σημερινή πολιτική δράση και σκέψη, ενσωματώνονται στην καλλιτεχνική πρακτική.

Σαν μια παρτίδα πέντε γύρων, η παράσταση αρθρώνεται γύρω από διαφορετικές θεματικές δράσεις και αντίστοιχες σωματικές εικόνες συλλογικών δομών. Καθεμία από αυτές αναζητά μέσα από την κινητική επανάληψη και την αναπαραγωγή, την αντίθεση: αφενός να αναδείξει τη συνεργασία και την κοινωνική ισότητα και αφετέρου να αποδείξει ότι οι παρούσες συνθήκες οδηγούν σε μια διαρκή αποτυχία αυτής της ουτοπικής προοπτικής.

Σύλληψη και Σκηνοθεσία: Κυριάκος Χατζηιωάννου

Από και με τους: Léonard Bertholet, Κυριάκος Χατζηιωάννου, Dominique Cardito, Νάνσυ Σταματοπούλου, Jacob Bussmann, Jost von Harlessem

Μουσική: Falk Rössler

Βίντεο & Σχεδιασμός Φωτισμών: Jost von Harlessem

Βίντεο περφόρμανς: Anna Schmidt, Malte Scholz

Δραματουργία: Κυριάκος Χατζηιωάννου, Jost von Harlessem, Falk Rössler

Επιμέλεια Κίνησης: Νάνσυ Σταματοπούλου

Καλλιτεχνική συνεργάτης: Dominique Cardito

Σχεδιασμός γραφικών: Άντα Τσάνη

Διεύθυνση παραγωγής: stranger in company

Μια παραγωγή του Κυριάκου Χατζηιωάννου, σε συμπαραγωγή με το Kaserne της Βασιλείας και το Gessnerallee της Ζυρίχης.

 

Λία Τσολάκη

αROUND

Ώρα έναρξης: 21:30

Μικρή Σκηνή

Τι είναι ο κύκλος, η επανάληψη, η αδιάκοπη ροή; Tι είναι τέλος και τι αρχή; O κύκλος είναι το κατεξοχήν μαγικό σύμβολο· μη έχοντας ούτε αρχή ούτε τέλος, είναι ταυτόχρονα πεπερασμένο και άπειρο και έτσι ανάγεται σε σχήμα-σύμβολο που ενώνει το πνεύμα και την ύλη.

Το ARound αποτελεί συνέχεια του PARKing, που ήταν η πρώτη προσωπική χορογραφική παραγωγή της Λίας Τσολάκη, καταξιωμένης χορογράφου πολλών Ελλήνων σκηνοθετών καθώς και του κορυφαίου Γερμανού σκηνοθέτη Peter Stein. Μετά τη μελέτη της πάνω στην εναλλαγή των ανθρώπινων συμπεριφορών κατά τη διάρκεια του κύκλου των τεσσάρων εποχών στο PARKing, με το ARound δίνει μια νέα οπτική του προβληματισμού γύρω από την έννοια του κυκλικού. Δράση και σκέψη τοποθετούνται σε ένα διαφορετικό θεματικό πλαίσιο, αυτό του παιχνιδιού.

Οι ήρωες του έργου ξεκινούν ερευνητικά και αυτοσχεδιαστικά, επινοώντας τα δικά τους πρωτότυπα παιχνίδια. Κάποιες φορές αναζητούν τη δομή, ενώ άλλοτε πάλι ανατρέπουν την τάξη των πραγμάτων και συνεχίζουν να παίζουν στο playground που έχουν δημιουργήσει. Νέοι κανόνες επαναπροσδιορίζουν ακατάπαυστα τα όρια και τις συνθήκες της συνύπαρξης και του ανταγωνισμού των παικτών. Η συμμετοχή τους υπακούει σε μια κυκλική ροή. Ο καθένας με τη σειρά του καλείται να αποφασίσει αν θα ανταποκριθεί στην πρόκληση να ριχτεί στο κίνδυνο και να ανατρέψει την ισορροπία του παιχνιδιού.

Χορευτικές προτάσεις που θυμίζουν παιδικές ομαδικές δραστηριότητες, αλλά και κυκλικές φράσεις όπως τα μουσικά ρεφρέν, βάζουν τους χορευτές σε ένα ρυθμό που μοιάζει να φωτογραφίζει μικρά στιγμιότυπα του κύκλου της ζωής.

Σύλληψη – Σκηνοθεσία: Λία Τσολάκη

Χορογραφία: Λία Τσολάκη, σε συνεργασία με τους χορευτές

Πρωτότυπη Μουσική: Χρύσανθος Χριστοδούλου

Σκηνικά: Kenny MacLellan

Κοστούμια: Δάφνη Ηλιοπούλου

Φωτισμοί: Λίνος Μεϊτάνης

Υπεύθυνη Παραγωγής: Ρένα Ανδρεαδάκη

Χορευτές: Ιωάννα Αποστόλου, Κατερίνα Λιόντου, Έλενα Σταυροπούλου, Γιάννης Νικολαΐδης, Ηλίας Χατζηγεωργίου

Παραγωγή: Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών

Με την υποστήριξη του Κέντρου Μελέτης Χορού Ι. & Ρ. Ντάνκαν

Facebook Comments

POST A COMMENT.