Τι απαντά το Βρετανικό Μουσείο για το δανεισμό των κλεμένων μαρμάρων του Παρθενώνα στην Ελλάδα, με αφορμή τις επετειακές εκδηλώσεις για τα 200 χρόνια από την έναρξη της ελληνικής επανάστασης του 1821.
Πριν μερικές μέρες ο Κυριάκος Μητσοτάκης βρέθηκε στο Παρίσι και μεταξύ άλλων, πρότεινε στον Εμανουέλ Μακρόν να μεταφερθούν στην Ελλάδα το 2021 τα ελληνικά γλυπτά που διαθέτει το Λούβρο και να εκτεθούν για συγκεκριμένο διάστημα στο πλαίσιο της επετείου της εθνικής παλιγγενεσίας. Ο κύριος Μακρόν και το Λούβρο έκαναν δεκτή την πρόταση. Αντίστοιχο αίτημα έχει απευθύνει ο πρωθυπουργός και προς τους υπευθύνους του Βρετανικού Μουσείου για τα κλεμένα από τον Έλγιν μάρμαρα και την Καρυάτιδα.
«Ούτε ο ίδιος ο Πρωθυπουργός της χώρας δεν μπορεί να πάρει αποφάσεις που αφορούν τα εκθέματα του Μουσείου»
«Οποιοδήποτε δάνειο της συλλογής θα ήταν ζήτημα που θα αφορούσε τους Επιτρόπους του Βρετανικού Μουσείου, όχι την κυβέρνηση του Ηνωμένου Βασιλείου», ξεκαθαρίζει εκπρόσωπος του μουσείου, με δήλωσή του στον τηλεοπτικό σταθμό ΣΚΑΪ απαντώντας, επί της ουσίας τον Έλληνα Πρωθυπουργό ο οποίος δήλωσε, σε συνέντευξή του στον Observer, ότι σκοπεύει να διατυπώσει, προς το Βρετανό ομόλογό του, Μπόρις Τζόνσον, αίτημα δανεισμού των Γλυπτών του Παρθενώνα, με αφορμή το 2021 και τους εορτασμούς των 200 χρόνων από την Ελληνική Επανάσταση.
Τυπική η απάντηση του Βρετανικού Μουσείου
«Το Βρετανικό Μουσείο είναι προσηλωμένο στο να μοιράζει τη συλλογή του όσο πιο ευρέως γίνεται. Ως ένας από τους κορυφαίους δανειστές αντικειμένων στον κόσμο, πέρυσι δανείσαμε πάνω από 5.000 αντικείμενα σε χώρους στο Ηνωμένο Βασίλειο και διεθνώς», ανέφερε αρχικά εκπρόσωπος του λονδρέζικου ιδρύματος.
Οι Επίτροποι θα εξετάσουν οποιοδήποτε αίτημα δανεισμού για οποιοδήποτε κομμάτι της συλλογής. Μέχρι στιγμής δεν έχει υπάρξει απευθείας επικοινωνία από τις ελληνικές αρχές σχετικά με την πρόταση που έγινε το Σαββατοκύριακο, αν και το Μουσείο συνεργάζεται με ελληνικά μουσεία και θεσμούς επί μιας σειράς προγραμμάτων.
Ως σώμα που διοικείται από επιτρόπους, οποιοδήποτε δάνειο της συλλογής θα ήταν ζήτημα που θα αφορούσε τους Επιτρόπους του Βρετανικού Μουσείου, όχι την κυβέρνηση του Ηνωμένου Βασιλείου».
Να υπενθυμίσουμε ότι μόλις πριν λίγους μήνες, ο διευθυντής του Μουσείου είχε αποκλείσει οποιοδήποτε ενδεχόμενο δανεισμού των Γλυπτών του Παρθενώνα στην Ελλάδα εάν δεν αναγνωριστεί πως η ιδιοκτησία του ανήκει στη Βρετανία.
«Bring them back»: Το τραγούδι για την επιστροφή των μαρμάρων που ακούστηκε μέσα στο Βρετανικό μουσείο!
«Φέρτε τα πίσω, ως ένα κομμάτι, πίσω στην Ελλάδα…πίσω…στην πατρίδα» είναι ένα μέρος των στίχων που ακούστηκαν μέσα στο Βρετανικό Μουσείο, στη διάσημη αίθουσα 18, όπου φιλοξενούνται τα Γλυπτά του Παρθενώνα. Το απόγευμα της Κυριακής 1η Σεπτεμβρίου, ανήμερα της επετείου των δέκα χρόνων λειτουργίας του Μουσείου της Ακρόπολης της Αθήνας, η Ελληνίδα τραγουδίστρια και συνθέτρια Hellena επέλεξε να ερμηνεύσει a capella ένα συμβολικό τραγούδι για την επιστροφή των Γλυπτών, στέλνοντας το μήνυμα της επανένωσης, στο πλαίσιο μίας μελωδικής διαμαρτυρίας που πραγματοποιήθηκε με τη στήριξη της Βρετανικής Επιτροπής για την Επανένωση των Γλυπτών του Παρθενώνα.
Σε μία γωνιά της αίθουσας, περιτριγυρισμένη από τις συνθέσεις των Γλυπτών, παρουσίασε για πρώτη φορά το νέο της τραγούδι με τίτλο «Τα Μάρμαρα του Παρθενώνα (Φέρτε τα πίσω)» (The Parthenon Marbles – Bring them back), δημιούργημα της προσωπικής της επιθυμίας και ευθύνης, όπως λέει, να συμμετέχει συνειδητά στον αγώνα της επιστροφής των Γλυπτών στον τόπο τους για να αναδειχθούν πλέον ως ένα ενιαίο έργο τέχνης.
Η καλλιτεχνική διαμαρτυρία διήρκεσε περίπου μία ώρα και η Ελληνίδα τραγουδίστρια επανέλαβε το τραγούδι της δέκα φορές – όσα και τα χρόνια συμπλήρωσης της λειτουργίας του Μουσείου της Ακρόπολης – χωρίς μικρόφωνο ή μουσικό όργανο, παρά μόνο με τη συνοδεία ηχογραφημένου πιάνου που ακούγονταν από την συσκευή του κινητού της τηλεφώνου, σύμφωνα με τις υποδείξεις του Βρετανικού Μουσείου. «Η επίσημη αιτιολογία για την απαγόρευση χρήσης μουσικού οργάνου, όπως μία κιθάρα, ήταν να μην ενοχληθούν οι επισκέπτες και να μην υπάρξουν παράπονα» ανέφερε η Hellena, μιλώντας στο ΑΠΕ – ΜΠΕ.
Ανάμεσα στις επαναλήψεις των ερμηνειών της, ανάγνωσε κείμενα με πληροφορίες γύρω από την ιστορία των Γλυπτών και τον τρόπο αφαίρεσής τους από το φυσικό τους χώρο από το λόρδο Έλγιν. «Είναι μία ιστορία, ένα έργο και πρέπει να επανενωθεί. Θα χωρίζατε την Μόνα Λίζα σε δύο κομμάτια; Τότε γιατί να χωρίσετε τα Γλυπτά;» έλεγε μπροστά στους επισκέπτες του Βρετανικού Μουσείου.
«Πολλοί λόγοι, κάτω από ένα σκοπό» ήταν η απάντησή της στο ΑΠΕ – ΜΠΕ για τους λόγους που την οδήγησαν στη δημιουργία του συγκεκριμένου τραγουδιού, αλλά και στην εκδήλωση διαμαρτυρίας εντός του Βρετανικού Μουσείου. Όπως εξήγησε, είναι η δική της συμβολή στον αγώνα της Επανένωσης των Γλυπτών και εξέφρασε την ελπίδα μέσα από το ντεμπούτο του τραγουδιού και του βίντεο που προωθεί να γίνει γνωστό σε περισσότερους ανθρώπους αυτό που συμβαίνει. Ακόμη και να χρησιμοποιηθεί από οργανώσεις ανά τον κόσμο που έχουν στόχο την ευαισθητοποίηση της κοινής γνώμης γύρω από την εκστρατεία επιστροφής. «Ο στόχος είναι να ενισχυθεί η πίεση προς τη βρετανική κυβέρνηση να αλλάξει το νόμο του 1963 που εμποδίζει την επιστροφή έργων τέχνης και αρχαιοτήτων στις χώρες όπου ανήκουν, αλλά και προς το Βρετανικό Μουσείο να αποδεχτεί το αίτημα της επιστροφής» επεσήμανε.
Η 33χρονη καλλιτέχνης, γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Ελασσόνα Ολύμπου και σπούδασε κλασσικό πιάνο και φωνητική. Μετακινήθηκε στο Λονδίνο, όπου διαμένει από το 2011, ακολουθώντας την επαγγελματική της καριέρα, ως τραγουδίστρια, συνθέτρια και στιχουργός, με δικές της δημιουργίες και συμμετοχές σε μουσικές σκηνές της βρετανικής πρωτεύουσας. Για την έκδοση του τραγουδιού «Τhe Parthenon Marbles. Bring them back» είχε την υποστήριξη της Βρετανικής και της Αυστραλιανής Επιτροπής για την Επανένωση.
POST A COMMENT.