“Tαξιδιωτικές φωτογραφίες του 1904″: Έκθεση του Alexander Lamont Henderson

dadf01fa68d86af487871c9614d276d5

Το μουσείο Μπενάκη συνεχίζει την επιτυχημένη παρουσίαση της έκθεσης φωτογραφίας του Alexander Lamont Henderson, με τίτλο “Tαξιδιωτικές φωτογραφίες του 1904″, στην πινακοθήκη Γκίκα.

Στην έκθεση παρουσιάζονται για πρώτη φορά οι φωτογραφίες που φιλοτέχνησε ο Henderson στην Ελλάδα το 1904. Ο φακός του στρέφεται μακριά από τα εικονογραφικά στερεότυπα της εποχής και αποτυπώνει σκηνές από την καθημερινή ζωή της πόλης με τους μικροπωλητές να πρωταγωνιστούν ενώ ένα πολύ ιδιαίτερο ενδιαφέρον αποτελούν οι λήψεις που πραγματοποίησε στο εσωτερικό των βασιλικών ανακτόρων στην Αθήνα και το Τατόι. Η επιλογή των θεμάτων βασίζεται  στις 86 εξαιρετικής ποιότητας γυάλινες θετικές διαφάνειες που πρόσφατα παραχωρήθηκαν στα Φωτογραφικά Αρχεία του Μουσείου Μπενάκη.

HENDERSON-FA_49_10-1140X530_inner

O Alexander Lamont Henderson (1838-1907) υπήρξε φωτογράφος που διακρίθηκε για τις υπηρεσίες του από την Βασίλισσα Βικτόρια της Βρετανίας και μέλος της Βασιλικής Φωτογραφικής Εταιρείας. Οι πληροφορίες που σχετίζονται με τη ζωή και το έργο του είναι πενιχρές καθώς οι «βασιλικές» του λήψεις καταστράφηκαν μετά το θάνατο της βασίλισσας Βικτωρίας και οι «εμπορικές» του λήψεις που δωρίθηκαν στη βιβλιοθήκη του λονδρέζικου Μουσείου Guildhall το 1907 καταστράφηκαν στους βομβαρδισμούς του 1940. Ένα σύνολο από αυτό που ο ίδιος ονόμασε «προσωπικές» φωτογραφίες μπορεί να είναι και το μόνο τμήμα του έργου του που σώζεται στις μέρες μας. Απαρτίζεται από λήψεις που πραγματοποίησε το διάστημα 1884-1906 κατά τη διάρκεια ταξιδιών σε χώρες της Μεσογείου.

Η Πινακοθήκη Ν. Χατζηκυριάκου-Γκίκα αποτελεί δωρεά του μεγάλου έλληνα ζωγράφου στο Μουσείο Μπενάκη, ως παράρτημα του οποίου λειτούργησε από το 1991 έως το 2000, οπότε και έκλεισε προσωρινά λόγω εργασιών για τη συντήρηση και ανάπλαση του κτηρίου. Οι εργασίες ξεκίνησαν το 2005 από τον αρχιτέκτονα Παύλο Καλλιγά και το Μάιο του 2012 η Πινακοθήκη ξανάνοιξε τις πύλες της στο κοινό.

Στο ισόγειο εκτίθεται η δωρεά της Λίτσας Παπασπύρου, στη μνήμη του πατέρα της Gustave Boissière. Πρόκειται για ένα αστικό σαλόνι, από την πατρική της κατοικία στο Παρίσι, με έργα γαλλικής ζωγραφικής των πρώτων δεκαετιών του 20ού και έπιπλα 16ου-18ου αιώνα.

Από το ισόγειο μέχρι τον τρίτο όροφο του κτηρίου εκτίθεται η πνευματική και καλλιτεχνική δημιουργία της Ελλάδας σε μία ιδιαίτερα κρίσιμη εποχή, από το τέλος του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου και τη Μικρασιατική καταστροφή μέχρι τις παραμονές της Δικτατορίας του 1967, που αποτελεί ταυτόχρονα το κλίμα μέσα στο οποίο ο Ν. Χατζηκυριάκος-Γκίκας έζησε και διαμόρφωσε τις καλλιτεχνικές του αντιλήψεις. Πρόκειται για την πρώτη στην Ελλάδα προσπάθεια να αποτυπωθεί συνθετικά η συνολική πνευματική δημιουργία, με την ανάδειξη της εσωτερικής διαλεκτικής σχέσης των ποικίλων εκφράσεων του ανθρώπινου πνεύματος.  Η καλλιτεχνική δημιουργία (ζωγραφική, γλυπτική, χαρακτική, μουσική, θέατρο, κινηματογράφος, φωτογραφία) συναντά την αρχιτεκτονική, την τέχνη του λόγου (πεζογραφία, ποίηση, φιλολογία, κριτική), αλλά και τον ιστορικό και φιλοσοφικό στοχασμό.

327164_454696_1000_1000_watermarked

 

325680_505449_1000_1000_watermarked

Μέσα από έργα τέχνης, χειρόγραφα, εκδόσεις, φωτογραφίες και προσωπικά αντικείμενα διακοσίων ενός καλλιτεχνών και πνευματικών ανθρώπων ο επισκέπτης συμμετέχει σε ένα συναρπαστικό ταξίδι στον κόσμο των ιδεών στην Ελλάδα του εικοστού αιώνα.

Το εκτιθέμενο υλικό αποτυπώνει εύγλωττα τις ανησυχίες, τις αγωνίες και τα επιτεύγματα των ελλήνων δημιουργών, αναδεικνύοντας τις μεταξύ τους σχέσεις, αλλά κυρίως τον διάλογό τους με τους αντίστοιχους προβληματισμούς στον υπόλοιπο ευρωπαϊκό χώρο. Κρίσιμη η τελευταία διάσταση, δεδομένου ότι σε αυτήν κυρίως την εποχή, με κομβική την παρουσία της Γενιάς του Τριάντα, εμπεδώθηκε η ανάγκη για μια διαρκή συνομιλία της Ελλάδας με την υπόλοιπη Ευρώπη.

325302_526708_1000_1000_watermarked

 

Στον τρίτο όροφο εκτίθενται πίνακες, σχέδια, γλυπτά, σκηνικά, χειρόγραφα, εικονογραφημένες εκδόσεις, φωτογραφίες, καθώς και έπιπλα από το σπίτι του Ν. Χατζηκυριάκου-Γκίκα στην Ύδρα και στην Κριεζώτου.

Οι δύο επόμενοι όροφοι, οι οποίοι διατηρήθηκαν στην αρχική τους μορφή, επιτρέπουν στον επισκέπτη να γνωρίσει τον προσωπικό κόσμο του καλλιτέχνη: το εντυπωσιακό σαλόνι με τον πρωτοποριακό αρχιτεκτονικό σχεδιασμό, το καθιστικό, το γραφείο του πατέρα του με τα οικογενειακά πορτραίτα και κειμήλια, την τραπεζαρία με τη μνημειακή ελαιογραφία Κηφισιά και φυσικά το ατελιέ του καλλιτέχνη, έναν επιβλητικό χώρο, όπου τα καβαλέτα και τα σύνεργα ζωγραφικής συνυπάρχουν με παλιά έπιπλα και αντικείμενα από τα ταξίδια του.

Ο επισκέπτης μπορεί επίσης να περιηγηθεί σε μία πρωτότυπη εφαρμογή πολυμέσων με τίτλο Ο Ν. Χατζηκυριάκος-Γκίκας και η γενιά του ’30, σχεδιασμένη από το Τμήμα Πληροφορικής του Μουσείου Μπενάκη, η οποία περιλαμβάνει το σύνολο των έργων και προσφέρει πληροφορίες για τη ζωή και τη δράση του καλλιτέχνη στον ελληνικό και ευρωπαϊκό χώρο.

Σημαντικό τμήμα της Πινακοθήκης αποτελεί η Βιβλιοθήκη, με σπάνιες εικονογραφημένες εκδόσεις και πάνω από 7.000 τόμους σχετικούς κυρίως με την Ιστορία της Τέχνης, καθώς και το Φωτογραφικό αρχείο του καλλιτέχνη, με πλούσιο ταξινομημένο υλικό.

 

Facebook Comments

POST A COMMENT.