«Διαδραστική περιήγηση στην Αρχαία Μίλητο» Θέατρο Εικονικής Πραγματικότητας «Θόλος» Κέντρο Πολιτισμού «Ελληνικός Κόσμος»

tholosexoteriki1-640x400

Ο Σύλλογος των φίλων του Μουσείου της Πόλεως των Αθηνών” Ιδρύματος Βούρου- Ευταξία οργανώνει για τα μέλη και τους φίλους του Μουσείου μια πολιτιστική περιήγηση στο Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού την Τρίτη 5 Δεκεμβρίου 2017, όπου οι επισκέπτες θα έχουν την ευκαιρία να γνωρίσουν αρχαίες πόλεις  ελληνικές μέσα από νέες τεχνολογίες στο υπερσύγχρονο μουσείο ‘”Ελληνικός Κόσμος” του Ιδρύματος Μείζονος Ελληνισμού.

 

Αγαπητοί Φίλοι,

Το Κέντρο Πολιτισμού «Ελληνικός Κόσμος» του Ιδρύματος Μείζονος Ελληνισμού, είναι ένα υπερσύγχρονο διαδραστικό μουσείο, που συνδυάζει τον πολιτισμό με τις νέες τεχνολογίες: διαδραστικές εκθέσεις, περιηγήσεις εικονικής πραγματικότητας σε αρχαίες ελληνικές πόλεις, εκπαιδευτικά προγράμματα κ.ά. Με την παραγωγή του εικονικής πραγματικότητας «Διαδραστική περιήγηση στην Αρχαία Μίλητο» αναβιώνει την πόλη της Μιλήτου, μιας από τις παλαιότερες και σημαντικότερες πόλεις της Ιωνίας. Οφείλουμε ένα μεγάλο ευχαριστώ στο Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού και ιδιαιτέρως στην Πρόεδρο του Συλλόγου των Φίλων του Ι.Μ.Ε., αγαπητή φίλη κ. Λύντια Μαστρονικολή, για την ευγενική διαμεσολάβησή της ώστε να περιηγηθούμε την αρχαία Μίλητο, την πόλη που ιδρύθηκε στις εκβολές του ποταμού Μαιάνδρου, στις δυτικές ακτές της Μικράς Ασίας, σε μια χερσόνησο με τέσσερα φυσικά λιμάνια και αποτέλεσε, λόγω της θέσης της σπουδαία κοιτίδα ελληνικότητας και σημαντικότατο κέντρο επαφής και επικοινωνίας μεταξύ κυρίως Ελλάδος, Αιγαίου και Μικράς Ασίας. Σήμερα, παρόλο που η άλλοτε παραλιακή πόλη απέχει 8 χλμ. από τη θάλασσα, με τα σπουδαία μνημεία της κυρίως των οψιμότερων περιόδων (και αυτά που βρίσκονται επιτόπου-συχνά μέσα σε νερά-και αυτά που έχουν μεταφερθεί στο Μουσείο της Περγάμου στο Βερολίνο) εξακολουθεί να θυμίζει ότι κάποτε ήταν μητρόπολη και μια μεγάλη κοιτίδα το ελληνικού μικρασιατικού πολιτισμού. Από τη σειρά «Κοιτίδες Ελληνισμού» της ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗΣ, των εκδόσεων Explorer, παραθέτουμε ιστορικά στοιχεία από το συνοπτικό προλογικό σημείωμα στην έκδοση «Μίλητος» του καθηγητή Κλασικής Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών Πάνου Βαλαβάνη:

ΜΙΛΗΤΟΣ, Η ΒΑΣΙΛΙΣΣΑ ΤΩΝ ΙΩΝΙΚΩΝ ΠΟΛΕΩΝ Η Μίλητος βρίσκεται στη θέση που παλαιότερα κατείχε το χωριό Balat (Παλάτια), το οποίο καταστράφηκε από σεισμό το 1955. Τα τελευταία αρχαιολογικά δεδομένα έρχονται να τεκμηριώσουν τις πληροφορίες των γραπτών πηγών και των αρχαίων παραδόσεων ότι ιδρύθηκε από Κρήτες αποίκους της μινωικής Μιλάτου, ενώ αργότερα εγκαταστάθηκαν εκεί και Αχαιοί Μυκηναίοι. Η σημασία της κατά το β΄ μισό της 2ης χιλιετίας τεκμηριώνεται και από την αναφορά της πόλης στα γραμμένα σε σφηνοειδή γραφή αρχεία των Χετταίων, της ισχυρότερης δύναμης την εποχή αυτή στη Μικρά Ασία. Η Μίλητος, που από την πρώιμη αρχαιότητα θα είχε μεικτό πληθυσμό, ντόπιους και ξένους υποδέχθηκε σαν ζεστή αγκαλιά μεγάλο αριθμό προσφύγων από την κυρίως Ελλάδα, οι οποίοι περατώθηκαν στα παράλια της Ιωνίας τον 11 π.Χ. αμέσως μετά την πτώση του μυκηναϊκού κόσμου. Το γεγονός ότι οι τέσσερις από τις έξι φυλές, στις οποίες χωρίστηκαν αργότερα οι κάτοικοί της, έφεραν αθηναϊκά ονόματα (ενώ οι άλλες δύο καρικά) τεκμηριώνει και πάλι την αρχαία παράδοση ότι αρχηγός των νεοφερμένων ήταν ο Νηλέας, γιος του τελευταίου βασιλιά της Αθήνας, του Κόδρου. Παρόλο που ήταν εκτεθειμένη σε πολύ ισχυρές δυνάμεις (Λυδούς και Πέρσες) κατόρθωσε να επιβιώσει και από τον 8ο αιώνα π.Χ. να αναδειχθεί σε μεγάλη ναυτική και εμπορική δύναμη. Πρωταγωνίστησε στον δεύτερο ελληνικό αποικισμό και ίδρυσε δεκάδες αποικίες και εμπορικούς
σταθμούς, κυρίως σε Ελλήσποντο, Προποντίδα και Εύξεινο Πόντο. Είναι χαρακτηριστικό ότι ο Πλίνιος ο Πρεσβύτερος στη Φυσική Ιστορία του αναφέρει 90 αποικίες της (βέβαια, οι επιβεβαιωμένες από τη σύγχρονη έρευνα δεν ξεπερνούν τις 30), ανάμεσά τους η Απολλωνία (σημ. Σωζόπολη της Βουλγαρίας), η Οδησσός, η Ιστρία, η Ολβία, το Παντικάπαιο (το σημερινό Κερτς στη χερσόνησο της Κριμαίας στην Ουκρανία), η Τραπεζούντα, η Σινώπη κ.ά. Με τη συμμετοχή της δε στην ίδρυση της Ναυκρατίδος στην Αίγυπτο αναδείχθηκε σε θαλάσσια αυτοκρατορία ελέγχοντας πλήρως τους εμπορικούς δρόμους της ανατολικής Μεσογείου μεταξύ Αιγύπτου, Μικράς Ασίας και Ευξείνου Πόντου. Η οικονομική της δύναμη οδήγησε στο να γίνει από τις πρώτες πόλεις που έκοψαν μεταλλικό νόμισμα από ήλεκτρο, ήδη από τα τέλη του 7ου αιώνα. Η οικονομική άνθηση έφερε και πολιτιστική ανάπτυξη. Κατά του Αρχαϊκούς χρόνους η συμβολή της Μιλήτου στα γράμματα, στις επιστήμες και στις τέχνες που ανθούν στην Ιωνία είναι τεράστια. Μόνο τα ονόματα των πρώτων φυσικών φιλοσόφων Θαλή, Αναξιμάνδρου και Αναξιμένη θα ήταν αρκετά. Ακολούθησαν ο ιδρυτής μαζί με τον Δημόκριτο της ατομικής θεωρίας Λεύκιππος και ο ιστορικός Εκαταίος, ενώ τέκνο της πόλεως και βασικός παράγοντας της εξωτερικής εικόνας της υπήρξε ο πολεοδόμος Ιππόδαμος, στον οποίο οφείλεται η θεωρία και εφαρμογή του ορθογώνιου πολεοδομικού σχεδιασμού. Να θυμηθούμε επίσης την Ασπασία, σύντροφο του Περικλέους, που εθεωρείτο «η πιο μορφωμένη γυναίκα της κλασικής Αθήνας». Η Μίλητος, λόγω της σπουδαιότητάς της αποτέλεσε κεντρικό πεδίο σύγκρουσης κατά τους Περσικούς Πολέμους. Κατά την Ιωνική Επανάσταση καταστρέφεται από τους Πέρσες (494), με αποτέλεσμα σήμερα να μην υπάρχει ορατό κανένα αρχαϊκό μνημείο στην πόλη. Ήταν τόσο ισχυρός ο αντίκτυπος της καταστροφής της Μιλήτου στον ελληνικό κόσμο, ώστε, κατά την παράδοση, όταν ο Αθηναίος δραματικός ποιητής Φρύνιχος δίδαξε την τραγωδία του Μιλήτου Άλωσης, το 492 π.Χ., οι θεατές ξέσπασαν σε λυγμούς και ο ποιητής τιμωρήθηκε με χρηματικό πρόστιμο γιατί θύμισε στους Αθηναίους οικεία κακά και η διδασκαλία της τραγωδίας απαγορεύθηκε. Η ανοικοδόμησή της αρχίζει με την απελευθέρωση μετά τη ναυμαχία της Μυκάλης (479) με βάση το ιπποδάμειο πολεοδομικό σύστημα. Το κεντρικό ιερό της ήταν αφιερωμένο στην Αθηνά. Σημαντικό επίσης θρησκευτικό κέντρο ήταν το Δελφίνιο, το Ιερό του Δελφινίου Απόλλωνος (υπόσταση του Απόλλωνος ως προστάτη των ναυτικών), το οποίο εκτός από τέμενος λειτουργούσε και ως αρχείο της πόλης. Αλλά το σπουδαιότερο θρησκευτικό της κέντρο βρισκόταν 16,5 χλμ. μακριά, στα Δίδυμα, όπου υπήρχε ένα από τα σημαντικότερα μαντεία του Απόλλωνος, ενώ ο ναός του ήταν από τους μεγαλύτερους ναούς της αρχαίας ελληνικής αρχιτεκτονικής, έκτασης άνω των 5,5 στρεμμάτων (!). Κατά τους πρώιμους Ελληνιστικούς και τους Ρωμαϊκούς αυτοκρατορικούς χρόνους γνωρίζει νέα ανάπτυξη, που εκφράζεται σε σημαντικά δημόσια έργα και λαμπρά οικοδομήματα, όπως οι τρεις αγορές της, το θέατρο, το βουλευτήριο, το στάδιο, το γυμνάσιο, το νυμφαίο και τα λουτρά της Φαυστίνας. Σταθμό στην ιστορία της αποτελεί η επίσκεψη του Αποστόλου Παύλου κατά τη Γ΄ αποστολική περιοδεία του, ενώ παρακμή άρχισε από το 263 μ.Χ., όταν λεηλατήθηκε από τους Γότθους και κατόπιν επιχώθηκε το λιμάνι της. Με σκοπό την αναγέννηση της οικονομίας της περιοχής γίνεται κατά τον 18ο αιώνα από την Οθωμανική Αυτοκρατορία μεταφορά ελληνικών πληθυσμών από Πελοπόννησο και Κρήτη, από τους οποίους κατάγονται οι περίπου 4.000 κάτοικοι που κατέφυγαν στα νησιά κατά τη Μικρασιατική Καταστροφή.

Η μετάβασή μας στο Κέντρο Πολιτισμού «Ελληνικός Κόσμος» θα γίνει με πούλμαν, που θα αναχωρήσει από την Πλατεία Κλαυθμώνος (οδός Σταδίου) στις 10:15 π.μ. ακριβώς.
Κόστος συμμετοχής: 10 €.
Δηλώσεις συμμετοχής μέχρι τη Παρασκευή 2 Νοεμβρίου 2017. Τηλέφωνα: 210 3255498 και 210 3256756 (Δευτέρα έως Παρασκευή 10:00 – 14:00).
Με Φιλικούς Χαιρετισμούς, Ο Πρόεδρος   Καθηγητής Εμμανουήλ Μικρογιαννάκης  Η Γενική Γραμματεύς Έφη  Θ. Σπυροπούλο

Χορηγός επικοινωνίας Ένωση Ανταποκριτών Ελληνικού Τύπου Εξωτερικού

Facebook Comments

POST A COMMENT.