Αγγελόπουλος/ Aldemar: Η Ελλάδα οφείλει να «μοιράσει τα αυγά της σε περισσότερα καλάθια»

Aldemar

aggelopoulos_aldemarΟ τουρισμός δεν είναι δυνατόν να κινείται μόνο επειδή «η Ελλάδα είναι μαγική χώρα», δηλώνει σε συνέντευξη του στο Sofokleousin.gr ο αντιπρόεδρος του ομίλου Aldemar Resorts, Αλέξανδρος Αγγελόπουλος, διαμηνύοντας ότι η χώρα μας οφείλει «να μοιράσει τα αυγά της σε περισσότερα καλάθια». Ξεκαθαρίζει δε, ότι η Ελλάδα έχει μείνει μετεξεταστέα στο θέμα της επιμήκυνσης της τουριστικής περιόδου, καθώς η διαφήμιση 12μηνου τουρισμού είναι ανώφελη όταν αυτός δεν υφίσταται ως προϊόν.

Συνέντευξη στην Έλενα Ερμείδου 

– Φέτος, όλοι μιλάνε για μία τουριστική χρονιά που θα αφήσει εποχή. Τα ξενοδοχεία θα έχουν πληρότητα σύμφωνα με τις προκρατήσεις;

Βέβαιον είναι ότι ο τουρισμός είναι σε άνοδο τόσο σε αφίξεις επισκεπτών, όσο και σε αναγνωρισιμότητα στο εσωτερικό της χώρας. Είναι πια κοινά αποδεκτό ότι ο τουρισμός συνετέλεσε σημαντικά στην ταχύτερη βελτίωση των δημοσιονομικών μας και δίνει προοπτική απασχόλησης και ευημερίας. Στον αντίποδα, δεν έχουμε ακόμη κάνει όλα εκείνα τα βήματα που χρειάζονται για να αντιμετωπίσουμε τον τουρισμό ως τον κύριο μοχλό ήπιας και με διάρκεια ανάπτυξης που δικαιούται ο τόπος.  Και σε αυτό το σημείο θέλω να είμαι αυτοκριτικός ως προς τις ευθύνες που φέρουμε και εμείς οι ίδιοι οι επιχειρηματίες του τουρισμού, διότι οφείλουμε να δεχτούμε ότι ο τουρισμός σε επίπεδο κυβερνητικής διαχείρισης αντιμετωπίζεται πλέον με σοβαρότητα στα όρια που έχει θέσει η κρίση και που οφείλουμε να διαπραγματευόμαστε διαρκώς. Όμως, σήμερα όσοι μιλάνε (χωρίς να γνωρίζω ακριβώς σε ποιους αναφέρεστε) για μια τουριστική χρονιά «που θα αφήσει εποχή», είναι βέβαιον ότι την ίδια στιγμή γνωρίζουν πως ούτε η μέση τιμή ανέβηκε, αλλά ούτε και η διάρκεια της σεζόν αυξήθηκε. Ο τουρισμός δεν είναι δυνατόν να κινείται μόνον γιατί η Ελλάδα είναι μαγική και γιατί έχουμε σταθερότητα σε μια γενικώς διαταραγμένη Λεκάνη της Μεσογείου.

– Η αύξηση των πωλήσεων σημαίνει για εσάς και αύξηση των εσόδων; 

Τα έσοδα δεν είναι κριτήριο επιτυχίας. Η διαχείριση είναι! Σε μια χώρα δε όπου όλα τα ανόργανα έξοδα έχουν αυξηθεί στο βωμό της βελτίωσης των δημοσίων δαπανών και εσόδων, είναι πολύ δύσκολο ως αδύνατο να επιτευχθεί ιδανικό μείγμα εσόδων και εξόδων. Τα ζητούμενα δεν έχουν αλλάξει και η θεωρία της αποστράγγισης των ιδιωτικών επιχειρήσεων οδηγεί τελικά σε ανεργία και υπερχρεωμένες επιχειρήσεις που ανακυκλώνουν το πρόβλημα. Θέλει άλλη ανάγνωση και αντιμετώπιση.

– Βλέπετε να υπάρχει βελτίωση και στον εγχώριο τουρισμό στα ξενοδοχεία σας γιατί πολλοί κάνουν λόγο για «καθίζηση» που θα παραμείνει για πολλά χρόνια. Σε τι ενέργειες έχετε προβεί για αυτό το θέμα;

Δυστυχώς σήμερα δεν είναι το ζητούμενο ο εγχώριος τουρισμός. Σίγουρα όμως ζητούμενο παραμένει το δικαίωμα του Έλληνα στις διακοπές. Όμως, σε μια χώρα που έχει υποστεί όσα η Ελλάδα, αντιλαμβάνεστε ότι οι διακοπές -όπως και πολλά άλλα της καθημερινότητας τα οποία παλαιότερα ήταν δεδομένα-φαντάζουν με προτροπή σε κατανάλωση παντεσπανιού …ελλείψει ψωμιού! Οι τιμές του τουριστικού μας προϊόντος, με το βλέμμα στραμμένο στους Έλληνες συμπολίτες μας είναι μεν όσο πιο ελαστικές και ελκυστικές γίνεται, αλλά δυστυχώς προσκρούουν στο βάναυσο τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζεται ο τουρισμός από τις εισπρακτικές αρχές. Μην εκπλήσσεστε με τον όρο. Θα ήταν ανακριβές να ονομάζουμε την οικονομική μας πολιτική με άλλο όνομα, έστω και αν δεχτούμε ότι υφίστανται λόγοι που λειτουργεί έτσι το κράτος.

– Η ηλεκτρονική κράτηση μεμονωμένα δίνει την δυνατότητα να πετύχει κάποιος καλύτερη τιμή; 

Συνήθως όχι, αφού οι ξενοδόχοι οφείλουν συχνά να προστατεύουν τα δίκτυα χονδρικής που χρησιμοποιούν. Σε πολλές περιπτώσεις πάντως είναι εφικτό, κυρίως στα μικρότερα καταλύματα και σε περιοχές με μικρή εξάρτηση από μαζικό ρεύμα τουρισμού.

– Οι ξένοι tour operators σας ασκούν πιέσεις για μειώσεις τιμών;  Και ενδεχομένως, τι προβλήματα αντιμετωπίζετε με Ρωσία και Ουκρανία φυσικά;

Πιέσεις στις τιμές ασκούνται πάντα και από όλες τις πλευρές.  Έγκειται στον Έλληνα ξενοδόχο ο τρόπος διαχείρισης αυτής  της πίεσης με γνώμονα το κόστος λειτουργίας του και το επιδιωκόμενο αποτέλεσμα. Ακόμη και αγορές που είναι σε άνοδο, δεν παρουσιάζουν ομοιομορφία στις κρατήσεις όλη τη σαιζόν, ενώ πολλοί tour operators έχουν δεσμεύσει τόσες αεροπορικές θέσεις στην αγορά που αντιμετωπίζουν προκλήσεις για το πώς να τις γεμίσουν. Η Ρωσία και η Ουκρανία, ειδικά φέτος, είναι σε δύσκολη θέση και η όποια βελτίωση δεν θα καλύψει το ήδη χαμένο έδαφος.

– Είστε καλυμμένοι από απρόοπτες ακυρώσεις διαμονής στα ξενοδοχεία από απρόβλεπτα γεγονότα που μπορεί να οδηγήσουν σε πτώση τα έσοδα σας; 

Δεν υπάρχει ποτέ απόλυτη κάλυψη σε κανένα ξενοδοχείο. Ανάλογα με την διαπραγματευτική ισχύ του ξενοδόχου το ρίσκο είναι μεγαλύτερο ή μικρότερο. Εμείς, είμαστε στην ευχάριστη θέση να έχουμε αρκετές διασφαλίσεις και διαπραγματευτική ισχύ ως Όμιλος. Όσο όμως δεν οργανώνεται η ξενοδοχία στην Ελλάδα και δεν αυξάνονται οι αεροπορικές εταιρίες charter, low cost ή scheduled, η Ελλάδα στο σύνολο της θα είναι σε αδύναμη θέση.

–  Βλέπετε ανοίγματα προς νέες αγορές;

Πάντα.  Άλλωστε η Ελλάδα μπορεί και οφείλει να μοιράσει τα αυγά της σε περισσότερα καλάθια.  Η υπερεξάρτηση από συγκεκριμένα σχήματα και αγορές είναι ο κύριος λόγος που η Ελλάδα είναι τόσο αδύναμη στον τουριστικό στίβο. Ο τουρισμός είναι «τζόγος» και δεν επιτρέπεται μια χώρα όπως η Ελλάδα να “τα παίζει όλα στο μαύρο”! Επόμενος στόχος θα πρέπει να είναι η Ινδία, αλλά και η ενδυνάμωση των σχέσεων με τη Ρωσία καi τα κράτη της συνομοσπονδίας.

– Γιατί μέχρι στιγμής έχει μείνει στα λόγια η επέκταση της τουριστικής περιόδου;

Γιατί πάντα ήταν λόγια. Τρία στοιχεία ορίζουν το κατά πόσο και πως μπορεί να επιτευχθεί η επιμήκυνση της σαιζόν. Ο πρώτος είναι οι αποστάσεις που παίζουν κυρίαρχο ρόλο στον χειμερινό city break τουρισμό. Ο δεύτερος είναι η διασύνδεση με αεροδρόμια του εξωτερικού. Και ο τρίτος είναι η αποδοχή του ποιος ελληνικός προορισμός κάνει για τι (ενν. τι είδους τουρισμό).  Και στα τρία είμαστε μετεξεταστέοι! Εφόσον δώσουμε ικανοποιητικές απαντήσεις σε αυτά τα ζητήματα, μετά μπορούμε να μιλήσουμε για χαρτογράφηση και βελτίωση του τουριστικού προϊόντος. Η διαφήμιση του 12μηνου τουρισμού είναι ανώφελη όταν αυτός δεν υφίσταται ως προϊόν. Είναι σαν να θέλουμε να ανεβάσουμε την Τραβιάτα μόνο με τον Σκηνοθέτη, χωρίς συντελεστές και Θεατρική σκηνή.

– Πιστεύετε ότι ο ιατρικός τουρισμός μπορεί να «δουλέψει» στην Ελλάδα και ποια θα ήταν τα ενδεχόμενα οφέλη σας;

Τον πιστεύω πολύ, αλλά όπως προείπα καλό είναι να αρχίσουμε με την υπηρεσία και μετά να ασχοληθούμε με την προβολή της.  Έχουμε μια τάση να θέλουμε τη διαφήμιση και την προβολή, αλλά αδιαφορούμε επιδεικτικά για το προϊόν. Τους γιατρούς τους έχουμε.  Τις εγκαταστάσεις τις διαθέτουμε.  Μας λείπει όμως η υπηρεσία που απαιτεί συνεργασία και παραδοχές που δεν έχουν γίνει.

– Βλέπετε το κράτος ως διοργανωτή της αγοράς ή ως ρυθμιστή;

Ρυθμιστή.  Αλλά σε ένα περιβάλλον που να επιτρέπει τη δημιουργία, την ανάπτυξη και να προάγει την ευημερία.

– Ποιες μονάδες σας θα είχατε να προτείνετε σήμερα στους Έλληνες που θέλουν να ταξιδέψουν και θέλουν να απολαύσουν τις διακοπές τους ξεκούραστα;

H Aldemar Resorts είναι η πρώτη και, ίσως μόνη, εταιρία που έχει βραβευτεί από τον ευρωπαϊκό δείκτη ΕΚΕ. Σε ένα τέτοιο σκεπτικό εντάσσουμε πολιτικές κοινωνικού χαρακτήρα που ξεκινούν από ελκυστικότερες τιμές και εκτείνονται σε διακοπές μη προνομιακών ομάδων.  Εκεί θα μας δείτε. Τα υπόλοιπα θα παραμείνουν στα επίπεδα που ήταν πάντα. Χωρίς διαχωρισμούς και φανφάρες.

 -Σκοπεύετε να προβείτε τα επόμενα χρόνια σε νέες επενδύσεις;

Αν και ο όμιλος Aldemar έχει ένα ισχυρό βιογραφικό επενδύσεων και συνακόλουθων ανοιγμάτων αγορών οι οποίες πάντοτε στόχευαν στην αναβάθμιση της χώρας στον παγκόσμιο τουριστικό χάρτη … σήμερα…επενδύσεις σε ένα τέτοιο περιβάλλον δε μπορεί να περιμένει κάποιος.  Αυτό όμως που μπορεί και πρέπει να περιμένει (καθόλου μοιρολατρικά) κανείς είναι η κρίση να δώσει τη θέση της σε υγιή ανάκαμψη μέσα όμως από στρατηγική –και όχι αποσπασματική- διαχείριση και μέσα από τα απαραίτητα ξεκαθαρίσματα με ό,τι μας οδήγησε ως εδώ. Βεβαίως υπάρχουν σκέψεις ανάπτυξης που, προς το παρόν, προσκρούουν στα γνωστά δομικά προβλήματα της χώρας. Ίδωμεν…

 

αναδημοσίευση: από SofokleousIn.GR

Facebook Comments

POST A COMMENT.