“Η Ναυτιλία των Ελλήνων… αξιοθαύμαστη και ζηλευτή”

ελληνική ναυτιλία

Με αυτά τα λόγια έκλεισε την ομιλία του ο Πρόεδρος ΔΣ κ. Θεόδωρος Βενιάμης στο πλαίσιο της Ετήσιας Τακτικής Γενικής Συνέλευσης της Ενώσεως Ελλήνων Εφοπλιστών, που πραγματοποιήθηκε στις 5 Φεβρουαρίου στο Ίδρυμα Ευγενίδου, με την παρουσία πολλών σημαντικών προσωπικοτήτων του χώρου.

Στη διάρκεια της Ε.Τ.Γ.Συνέλευσης ο κ. Θεόδωρος Βενιάμης, αναφέρθηκε λεπτομερώς στις εξελίξεις που σημειώθηκαν στην ποντοπόρο ναυτιλία τον περασμένο χρόνο, καθώς και στα πεπραγμένα της Οργανώσεως του ελληνικού εφοπλισμού.

Όπως χαρακτηριστικά ανάφερε στην ομιλία του ο κ. Θ. Βενιάμης: “Η ναυτιλία των Ελλήνων επιβεβαίωσε ότι έχει τα εχέγγυα να αντιμετωπίζει επιτυχώς τις προκλήσεις και να επικρατεί ακόμη και υπό συνθήκες πίεσης. Το αποδεικνύουν ξεκάθαρα οι αριθμοί: Το 16,25% του παγκόσμιου στόλου και το 46,7% του κοινοτικού, σε ποσοστό χωρητικότητας dwt βρίσκεται σε ελληνικά χέρια. Θα τονίσω επίσης ότι ελέγχουμε το 23,5 του παγκόσμιου στόλου δεξαμενοπλοίων και το 18,5% του παγκόσμιου στόλου των φορτηγών χύδην φορτίων. Παράλληλα, ανταποκρινόμενοι στις συνεχώς μεταβαλλόμενες απαιτήσεις της αγοράς και εκμεταλλευόμενοι πλήρως και τις δυνατότητες των ναυπηγείων, υπάρχουν ήδη από τη ναυτιλιακή μας οικογένεια ανατεθειμένες 372 παραγγελίες νέων πλοίων“.

elliniki-nautilia

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον όμως έχει και η αναφορά του στις συνομιλίες της ΕΕΕ με την κυβέρνηση: “Από τους πρώτους μήνες του 2013, βλέποντας τις τιτάνιες προσπάθειες της Κυβέρνησης να αποτρέψει την περαιτέρω οικονομική κατάρρευση της χώρας – αν και θέλω να τονίσω ότι η ναυτιλία μας δεν υπήρξε ποτέ τμήμα των προβληματικών καταστάσεων που οδήγησαν τη χώρα στην τραγική οικονομική κατάσταση που βιώνει η κοινωνία τα τελευταία χρόνια – η ΕΕΕ ξεκίνησε ένα εποικοδομητικό διάλογο με την Κυβέρνηση που οδήγησε αρχικά στην φορολογία των πλοίων ξένων σημαιών που διαχειρίζονται από εταιρίες εγκατεστημένες στην Ελλάδα.

Επιπροσθέτως, κατανοώντας την οικονομική ασφυξία των εσόδων του κράτους, προτείναμε αυτοβούλως να διπλασιάσουμε εθελοντικά, σεβόμενοι πλήρως το θεσμικό μας πλαίσιο, την φορολογία των πλοίων μας είτε υπό ελληνική είτε υπό ξένη σημαία μέσω της διαδικασίας υπογραφής ενός συνυποσχετικού με την Κυβέρνηση, διάρκειας τριών φορολογικών ετών. Καταφέραμε να επικοινωνήσουμε σε σύντομο διάστημα με όλα τα μέλη της ναυτιλιακής μας κοινότητας, είτε ήταν μέλη της Ένωσής μας είτε όχι, προσκαλώντας τους σε τρεις ανοικτές ενημερωτικές εκδηλώσεις, εδώ στο Ευγενίδειο Ίδρυμα, προκειμένου να ζητήσουμε την υποστήριξη και την ηθική δέσμευσή τους στην πρωτοβουλία μας.

Η ανταπόκριση ήταν πράγματι μεγάλη και συγκινητική. Ανταποκρίθηκαν συνάδελφοί μας που δεν είχαν καμία επαφή έως τότε με την ΕΕΕ και επικρότησαν την πρωτοβουλία μας εκφράζοντας την αμέριστη υποστήριξή τους στο δύσκολο έργο μας. Στήθηκε από τις υπηρεσίες του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου ένας άρτιος μηχανισμός που λειτούργησε άψογα και μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα η μεγάλη πλειοψηφία των διαχειριστριών εταιριών εγκατεστημένων στην Ελλάδα υπέγραψαν το ιδιωτικό συμφωνητικό, με το οποίο με εξουσιοδοτούσαν να προσυπογράψω εκ μέρους τους το συνυποσχετικό με τον Πρωθυπουργό, όπως και έγινε στις 18 Ιουλίου του 2013. Μέχρι σήμερα, σχεδόν 3.000 πλοία – εκπροσωπώντας την συντριπτική πλειοψηφία σε ποσοστά χωρητικότητας – έχουν δεσμευθεί μέσω της διαδικασίας αυτής για τον εθελοντικό διπλασιασμό της φορολογίας τους, αποδεικνύοντας έμπρακτα τη συλλογικότητα του κλάδου μας και την ειλικρινή πρόθεσή του να σταθεί αρωγός στην πατρίδα μας, τη δύσκολη αυτή περίοδο που διανύει.

Δυστυχώς, στα τέλη Δεκεμβρίου του 2013, το οικονομικό επιτελείο της Κυβέρνησης αιφνιδιαστικά και παρασυρόμενο, όπως θέλω να πιστεύω, από τις πιεστικές συνθήκες των διαπραγματεύσεων με την Τρόικα, προέβη σε κατάφορη συνταγματική εκτροπή, ακυρώνοντας στην πράξη όλη την προαναφερόμενη διαδικασία του συνυποσχετικού, το οποίο φέρει την υπογραφή του Πρωθυπουργού μας. Αναφέρομαι στην υιοθέτηση του άρθρου 14 που περιελήφθη στο Νόμο για τη Φορολογία των Ακινήτων, το οποίο, παραβιάζοντας την συνταγματική κατοχύρωση διατάξεων του Νόμου 27/75, καθώς και την ευρύτερη ιστορική και νομική σημασία του αναπτυξιακού του χαρακτήρα, επιβάλλει για την τρέχουσα τριετία τριπλασιασμό της φορολογικής υποχρέωσης όλων των πλοίων, υπό ελληνική αλλά και υπό ξένη σημαία, των διαχειριζόμενων από εταιρίες εγκατεστημένες στην Ελλάδα.

Σε αυτό το σημείο θα ήθελα να τονίσω ότι το ουσιαστικότερο πρόβλημα που δημιουργεί η εν λόγω νομοθετική πρωτοβουλία είναι ο κλονισμός του κλίματος εμπιστοσύνης και συνεργασίας μεταξύ της Κυβέρνησης και της ναυτιλιακής κοινότητας και η δημιουργία ευρύτερα αρνητικού κλίματος για κάθε είδους επιχειρηματική επένδυση στην Ελλάδα, δεδομένου ότι η νομική σταθερότητα του θεσμικού πλαισίου αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για κάθε σώφρων επενδυτή. Πράγματι, πρόκειται για οξύμωρη ενέργεια εκ μέρους της Κυβέρνησης εάν σκεφθούμε ότι σφόδρα επιθυμεί την ανάπτυξη – και ανάπτυξη χωρίς επενδύσεις δεν μπορεί να υπάρξει – ενώ παράλληλα τορπιλίζει το ζητούμενο επενδυτικό κλίμα εμπιστοσύνης και σταθερότητας.

Δεν θα ήθελα να επαναλάβω τη σωρεία των νομικών επιχειρημάτων που αποδεικνύουν τα προβλήματα αντισυνταγματικότητας που παρουσιάζει η εν λόγω ρύθμιση, κάτι το οποίο εξάλλου διαπίστωσε και η ίδια η Επιστημονική Επιτροπή της Βουλής σε γνωμοδότησή της πριν την υιοθέτηση της διάταξης, και η οποία αγνοήθηκε πλήρως. Ούτε θα επικρίνω τους νομικούς αστεϊσμούς ότι δεν αποτελεί φόρο αλλά έκτακτη εισφορά, αφού και αυτό έχει ήδη επιλυθεί από σχετική απόφαση της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας, που χαρακτηρίζει κάθε ειδική εισφορά ως φόρο εισοδήματος”.

Κλείνοντας ο κ. Βενιάμης ανάφερε: “Η χρονιά που πέρασε ήταν γεμάτη προκλήσεις, δυσκολίες, ανατροπές. Η χρονιά που ανοίγεται μπροστά μας διαφαίνεται το ίδιο, και ίσως περισσότερο, απαιτητική.

Επομένως, το έργο μας αναμένεται εξίσου δύσκολο και καθοριστικό για το μέλλον της ναυτιλίας μας. Η ευθύνη μας μεγάλη και έχουμε υποχρέωση να σταθούμε στο ύψος των περιστάσεων και να υπηρετήσουμε, όπως εξάλλου κάνουμε τόσα χρόνια, όχι απλώς την βιωσιμότητα του κλάδου μας, αλλά την πρωτοκαθεδρία του στο παγκόσμιο ναυτιλιακό γίγνεσθαι. Θέλω να σας ζητήσω να μείνετε κοντά στην Ένωσή μας. Έχουμε στα χέρια μας τη μεγαλύτερη ναυτιλία στον κόσμο. Μην ξεχνάμε όμως ότι η συλλογικότητα και η ενιαία φωνή δίνει δύναμη και κύρος. Η συσπείρωση, λοιπόν, όλων μας γύρω από το θεσμικό μας όργανο θα μας οπλίσει με το πιο αποτελεσματικό διαπραγματευτικό ατού ώστε να αντεπεξέλθουμε σε κάθε νέα πρόκληση, διαφυλάσσοντας με πάθος το δημιούργημά μας, τη ναυτιλία των Ελλήνων, ένα δημιούργημα δεκαετιών, αξιοθαύμαστο και ζηλευτό από τους ανταγωνιστές μας“.

Από: intelecto.gr

Facebook Comments

POST A COMMENT.