Ελληνοστρεφές, φιλόδοξο και μαζεμένο το φετινό ελληνικό φεστιβάλ

Όπως όλα τα ελληνικά πράγματα ειδικά σε θέματα προγραμματισμού έτσι και το φετινό ελληνικό φεστιβάλ στην κυριολεξία οριοθετήθηκε σαν πρόγραμμα μόλις δύο εβδομάδες πριν την έναρξή του. Κάλιο αργά παρά ποτέ είπε ο διευθυντής του φεστιβάλ κ. Γιώργος Λούκος κι αυτό γιατί το ποσό της επιδότησης δεν είχε καθοριστεί πλήρως και τα συγκροτήματα δεν ήταν πάντα στη διάθεσή μας όταν εμείς αποφασίσουμε να κλείσουμε ημερομηνίες. Ευτυχώς όμως, τέλος καλό όλα καλά με 2 εκατομμύρια 700.000€ που όπως είπε ο αναπληρωτής υπουργός εθνικής παιδείας και θρησκευμάτων αρμόδιος για θέματα πολιτισμού κ. Τζαβάρας. Πέρυσι κόπηκαν 159.000 εισιτήρια και η πληρότητα στο Ηρώδειο έφτασε το 70-75% στην Επίδαυρο το 70% και η Πειραιώς 100%.

Παρουσίαση: Άννα Σταυράκη

Το θέατρο στο Φεστιβάλ Αθηνών 2013
Δύο εβδομάδες νωρίτερα, αυτό το εισαγωγικό σημείωμα για το θέατρο στο Φεστιβάλ Αθηνών 2013 θα άρχιζε με την αναγγελία μιας  παράστασης στο παλιό Μουσείο της Ακρόπολης: Oιδίπους Τύραννος του Σοφοκλή, σκηνοθεσία Λευτέρη Βογιατζή, μετάφραση Νίκου Παναγιωτόπουλου, εικαστική επεξεργασία του χώρου και κοστούμια Αλέκου Λεβίδη, μουσική Δημήτρη Καμαρωτού. Θα έπαιζαν οι ηθοποιοί: Aργύρης Πανταζάρας (Οιδίπους), Χάρης Φραγκούλης (Κρέων), Λευτέρης Βογιατζής ή Γιώργος Γάλλος (Τειρεσίας), Μαρία Σκουλά (Ιοκάστη), Παναγιώτης Κατσώλης, Δημήτρης Μοθωναίος, Άρης Μπαλής και Γιάννης Παπαδόπουλος (Χορός). Τώρα, η παράσταση αφιερώνεται στη μνήμη του πρόσφατα χαμένου Λευτέρη Βογιατζή. Έτσι, στο πρόγραμμα, εντάχθηκε το Θερμοκήπιο του Χάρολντ Πίντερ, την τελευταία σκηνοθεσία του στο Θέατρο της οδού Κυκλάδων, την οποία σκόπευε να επαναλάβει με νέα διανομή, όπως και ένα τριήμερο με ταινίες στις οποίες πρωταγωνιστεί, καθώς και αντίστοιχα ντοκιμαντέρ.

Σταθερός στόχος του Φεστιβάλ την τελευταία επταετία υπήρξε η ισότιμη ανάδειξη της ελληνικής σκηνικής δημιουργίας με την τέχνη των άλλων χωρών. Φέτος, λόγω της δυσοίωνης οικονομικής κατάστασης, κρίναμε ότι θα έπρεπε να ενισχύσουμε την εγχώρια παραγωγή, δίνοντας βήμα σε καταξιωμένους, σε νέους αλλά και σε πρωτοεμφανιζόμενους σκηνοθέτες. Ανάμεσά τους έξι γυναίκες δίνουν το δικό τους δυναμικό παρόν και μάλιστα, τέσσερις από αυτές συμμετέχουν για πρώτη φορά.  Το δραματολόγιο είναι εξαιρετικά πλούσιο και ποικίλο: oμηρικό έπος, αρχαία τραγωδία και εκδοχές σύγχρονου τραγικού, δραματοποιημένη ποίηση και πεζογραφία, αστική γερμανική τραγωδία και μοντέρνο ευρωπαϊκό δράμα, λαϊκές μαρτυρίες, θέατρο του παραλόγου, σύγχρονο ελληνικό έργο, site specific και μουσικό θέατρο.

Στο ποικιλόμορφο θεματικό τοπίο συχνά επανέρχονται  ζητήματα σχετικά με τη θέση του σημερινού ανθρώπου απέναντι στην απειλή της  «σταδιακής εξοικείωσης με το κακό» του φασισμού, του καταναλωτισμού και των οικονομικών συμφερόντων.

Ελληνικές παραστάσεις

Πειραιώς 260

Ο Στάθης Λιβαθινός σκηνοθετεί  την Iλιάδα (παρουσιάζεται πρώτη φορά ολόκληρη) στη βραβευμένη μετάφραση του Δ.Ν. Μαρωνίτη.

O Bαγγέλης Θεοδωρόπουλος επαναπροσεγγίζει, με νέα και ξεχωριστή διανομή, τον Κοινό Λόγο, το σπαρακτικό οδοιπορικό της Έλλης Παπαδημητρίου, που διατρέχει τα κρίσιμα χρόνια από το ’22 ως τον Εμφύλιο.
Η Μαρία Μαγγανάρη με την ομάδα Κανιγκούντα προτείνει μια σκηνική εκδοχή του Αλεξάντερπλατς του Άλφρεντ Ντέμπλιν, με τον Μεσοπόλεμο  της οικονομικής κρίσης και της ανόδου του φασισμού ως καθρέφτισμα της δική μας εποχής.
Ο Δήμος Αβδελιώδης σκηνοθετεί τη Γυναίκα της Ζάκυθος του εθνικού μας ποιητή,  ζωντανεύοντας  με την Όλια Λαζαρίδου  τους πολύτιμους στίχους και τις ιδέες του.
Ο Γιάννης Κακλέας επιχειρεί μια εικοσιτετράωρη παράσταση-κατάδυση στο μπεκετικό σύμπαν με το Μερσιέ και Καμιέ του μεγάλου Ιρλανδού.
Οι ηθοποιοί Νίκος Χατζόπουλος και Ακύλλας Καραζήσης, συνυπογράφουν τη σκηνοθεσία του έργου του Σίλλερ Έρωτας και ραδιουργία, αντιμετωπίζοντας με κριτικό βλέμμα τη γερμανική αστική τραγωδία της ανθρώπινης χειραγώγησης.
Η Μαρία Πρωτόπαππα, σκηνοθετεί, μέσα από σημερινά ερωτήματα, την Ιφιγένεια εν Αυλίδι του Ευριπίδη.
Η Λένα Κιτσοπούλου σκηνοθετεί τη νουβέλα του Κλάιστ η «Μονομαχία» πάνω σε μια δραματουργική ιδέα της Λένιας Ζαφειροπούλου.
Η Βίκυ Γεωργιάδου με την ηθοποιό Μαρία Καλλιμάνη θα αναμετρηθούν με το διήγημα του Κάφκα Κτίσμα και τη δαιδαλώδη αφήγησή του τρόμου.
Ο Μιχαήλ Μαρμαρινός επαναλαμβάνει, το Insenso του Δημήτρη Δημητριάδη, συνδυάζοντας τον εμπνευσμένο από τον Βισκόντι ερωτικό λόγο με το βιομηχανικό, εσωτερικό και εξωτερικό, τοπίο της Πειραιώς 260.
H Mαριλίτα Λαμπροπούλου μεταφέρει σε μονολογιακή μορφή την σκακιστική νουβέλα Λάθος Κίνηση του Τσβάιχ, με τον Γιάννη Νταλιάνη στον ρόλο του φυλακισμένου από τους Ναζί ήρωα.

 

Ηρώδειο

Ο Βασίλης Νικολαΐδης προτείνει μια νέα ανάγνωση της Ελένης του Ευριπίδη με το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Καλαμάτας & Αγρινίου.

 

Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών

Η Ρούλα Πατεράκη υπογράφει την σκηνοθεσία του έργου του Γιώργου Βέλτσου Η φωνή.

Μουσείο Μπενάκη

H Nατάσσα  Τριανταφύλλη, παίρνει το σκηνοθετικό βάπτισμα με την Αντιγόνη του Σοφοκλή.
Ο Νίκος Διαμαντής επαναλαμβάνει για δεύτερη χρονιά τη θεατρική εγκατάσταση Μουσείο ανθρώπινης συμπεριφοράς.
Η Νεσρίν Καζάνκαγια γράφει και σκηνοθετεί με το Θέατρο Πέρα την παράσταση Ω Σμύρνη μου, Όμορφη μου Izmir. ‘Ερχεται από την Κωνσταντινούπολη ζωντανεύοντας μνήμες μιας κοσμοπολίτικης Σμύρνης, ανακαλώντας ελπίδες και όνειρα που έγιναν στάχτη, με το τραγούδι ως αναπόσπαστο κομμάτι.
Ο Τόμας Όστερμαϊερ, φίλος της Ελλάδας και του Φεστιβάλ Αθηνών, έρχεται με τον Εχθρό του λαού του ‘Ιψεν.

Ο γάλλος σκηνοθέτης και ηθοποιός Ολιβιέ Πι, αυθεντία των μεταμορφώσεων, ανεβαίνει στη μουσικοθεατρική σκηνή, δοξάζοντας με τη  γυναικεία μεταμφίεση την ουσία της θεατρικής σύμβασης στην παράσταση Miss Knife.

 

Φεστιβάλ Επιδαύρου 2013

Τα Επιδαύρια που φέτος εκτείνονται από τις αρχές Ιουλίου ως το τέλος Αυγούστου, περιλαμβάνουν: δύο αρχαίες τραγωδίες, ένα σατυρικό δράμα, δύο αριστοφανικές κωμωδίες και μια του Μενάνδρου, μια πειραματική παράσταση με αποσπάσματα των  τριών τραγικών και σύγχρονης ποίησης. Και μια έκπληξη…

Το Εθνικό Θέατρο παρουσιάζει τον Κύκλωπα του Ευριπίδη σε σκηνοθεσία του Βασίλη Παπαβασιλείου , και τις Τραχίνιες του Σοφοκλή σε σκηνοθεσία Θωμά Μοσχόπουλου .

Το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος συμμετέχει με την Ειρήνη του Αριστοφάνη σε σκηνοθεσία Σωτήρη Χατζάκη.

Το ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας ζωντανεύει στο αργολικό θέατρο τις Τρωάδες του Ευριπίδη, σε σκηνοθεσία Θοδωρή Αμπαζή.

Ο Θεατρικός Οργανισμός Κύπρου επανέρχεται στην αρχαία ορχήστρα με τη Σαμία του Μενάνδρου, σε σκηνοθεσία Εύη Γαβριηλίδη.

Η Μήδεια είναι άντρας στην παράσταση της ομώνυμης τραγωδίας του Ευριπίδη που σκηνοθετεί ο Σπύρος Ευαγγελάτος.

Ο Διονύσης Σαββόπουλος αυτή τη φορά υπογράφει όχι μόνο τη μουσική, αλλά και τη σκηνοθεσία του αριστοφανικού Πλούτου.

Άσκηση Επίδαυρος- Σύσσημον: Στο κλείσιμο των Επιδαυρίων, η ουσιαστικά ερευνητική ομάδα Χώρος του Σίμου Κακάλα προτείνει μια πειραματική παράσταση βασισμένη σε σπαράγματα των τριών τραγικών και αποσπάσματα από το Σύσσημον του Νίκου Παναγιωτόπουλου.

Kαι η έκπληξη: Mια θεατρική γιορτή θα συνδυαστεί με τις γιορτινές μέρες του Δεκαπενταύγουστου.  Μια λαϊκή τραγωδία, η θρυλική Γκόλφω του Περεσιάδη στην εξαιρετική παράσταση του Εθνικού Θεάτρου, σε σκηνοθεσία Νίκου Καραθάνου θα ζωντανέψει για μια μοναδική βραδιά στα αρχαία ερείπια.

Κλασική μουσική στο Φεστιβάλ Αθηνών

Δύο σπουδαίες ορχήστρες από το εξωτερικό, η MusicAeterna από τη Ρωσία και «Ο Κύκλος της Αρμονίας» από τη Γαλλία, με λαμπρούς νέους μαέστρους επικεφαλής, τον Έλληνα Θεόδωρο Κουρεντζή και τον Γάλλο Ζερεμί Ρορέρ, αποτελούν ένα από τα πλέον σημαντικά γεγονότα του φετινού μουσικού προγράμματος. Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών και ο καλλιτεχνικός της διευθυντής, Βασίλης Χριστόπουλος ερμηνεύουν το Ρέκβιεμ του Βέρντι (1813-1901) τιμώντας τα 200 χρόνια από τη γέννηση του κορυφαίου Ιταλού συνθέτη.  Μία σύζευξη Ανατολής και Δύσης προτείνει ο Μάρκελλος Χρυσικόπουλος και οι μουσικοί του συνεργάτες. Τα 200 χρόνια από τη γέννηση του κορυφαίου Γερμανού μουσικού δραματουργού Ρίχαρντ Βάγκνερ (1813-1883) τιμά η Εθνική Λυρική Σκηνή ανεβάζοντας την πρώτη από τις αντιπροσωπευτικές δημιουργίες του. Πρόκειται για την τρίπρακτη «ρομαντική όπερα» Ο Ιπτάμενος Ολλανδός, πάνω στον ομώνυμο μύθο του αλύτρωτου καπετάνιου, καταδικασμένου να αρμενίζει αιώνια στις θάλασσες.

Η Πρώτη Ύλη του Δημήτρη Παπαϊωάννου επανέρχεται ύστερα από εμπειρίες και ταξίδια μιας χρονιάς (Νέα Υόρκη και Εδιμβούργο) στην Πειραιώς 260 και θα παίζεται καθ’ όλη τη διάρκεια του Φεστιβάλ. Το ντουέτο αυτό αφενός επανατοποθετεί τον ίδιο στη σκηνή ύστερα από δεκάχρονη απουσία –φέτος με συμπρωταγωνιστή τον Μιχάλη Θεοφάνους– αφετέρου συμβολίζει την επιστροφή του στην αντικομφορμιστική λογική της περφόρμανς· όταν με βασικό εργαλείο το σώμα ξεκινούσε τη σημαντική καλλιτεχνική του παρέμβαση το 1986 στήνοντας γέφυρες ανάμεσα στα εικαστικά και το χορό.

Στην εκκίνηση επίσης του φετινού Φεστιβάλ, παρουσιάζεται πρώτη φορά στην Ελλάδα η Αυστραλή χορεύτρια και χορογράφος Lucy Guérin με το Untrained, έργο στο οποίο διασταυρώνονται δύο επαγγελματίες χορευτές και δύο χωρίς χορευτική παιδεία, για να αναδυθούν στην επιφάνεια, με αμεσότητα και αίσθηση χιούμορ, στοιχεία της προσωπικότητας του καθενός όσο και οι επιρροές του αμερικανικού μεταμοντέρνου χορού του 1960, σχετικές με τη φυσικότητα και τις εκπλήξεις που επιφυλάσσει το καθημερινό, αδέξιο σώμα στη σκηνή.

Η Λενιώ Κακλέα είναι ακόμη μια Ελληνίδα της χορευτικής διασποράς. Ζει κι εργάζεται στο Παρίσι, και ως ερμηνεύτρια έχει συνεργαστεί με ορισμένα από τα πιο σημαντικά ονόματα των «εννοιολογικών» του γαλλικού χορού. Πέρυσι θαυμάσαμε και αγαπήσαμε τους αδελφούς Αλί & Χεντί Ταμπέτ από την Τυνησία σε ένα έργο εμπνευσμένο από τη μουσική σούφι, ενώ φέτος είναι η σειρά του ρεμπέτικου που δουλεύει σαν συνδετικός ιστός στο νέο τους εγχείρημα. Το Φεστιβάλ Αθηνών φιλοξενεί –ακόμη μια φορά τα τελευταία χρόνια– τη Μαγκύ Μαρέν, μοναδική περίπτωση στο τοπίο του σύγχρονου γαλλικού χορού. Δύο σημαντικές Ελληνίδες χορεύτριες που ανήκουν στην ίδια γενιά, η Σταυρούλα Σιάμου και η Πέρσα Σταματοπούλου, μοιράζονται συγκλίσεις και αποκλίσεις στη σκηνή και στη ζωή. Θέλησαν να καταθέσουν τον καρπό αυτής της συνύπαρξης σε μια παράσταση με τον τίτλο Fight or Flight? Μια ακόμη πρεμιέρα για το Φεστιβάλ Αθηνών, αλλά και η πρώτη τους συνεργασία. Τέλος, παρουσιάζεται πρώτη φορά στην Ελλάδα η ομάδα του Ισπανού χορευτή και χορογράφου Αντόνιο Ρουθ με το Ojo (Μάτι).

Η ελληνική μουσική στο Φεστιβάλ Αθηνών 2013

Πιστό στο ραντεβού του με το σύγχρονο ελληνικό τραγούδι, το Φεστιβάλ Αθηνών φιλοξενεί φέτος καταξιωμένα ονόματα, αλλά και νέους καλλιτέχνες της ελληνικής μουσικής σκηνής. Ο Θάνος Μικρούτσικος, μαζί με τους Μανώλη Μητσιά, Γιάννη Κότσιρα, Δημήτρη Μπάση και Ρίτα Αντωνοπούλου, παρουσιάζει στις 18 Ιουνίου στο Ηρώδειο ένα πρόγραμμα που έχει τίτλο «Πάντα γελαστοί και γελασμένοι».  Λίγο αργότερα, στις 3 Ιουλίου στο Ηρώδειο, η Χάρις Αλεξίου μαζί με μία νέα μουσική μπάντα, τους Nouvelle Sextette –όλοι κορυφαίοι σολίστες– θα παρουσιάσει τραγούδια από το γνωστό, ανεξάντλητο ρεπερτόριό της, δοσμένα όμως με καινούργιο τρόπο, καθώς και τραγούδια από το νέο της άλμπουμ  Η Τρίπλα.  Στο μικρό θέατρο της Αρχαίας Επιδαύρου, ο Σταμάτης Κραουνάκης και η Σπείρα Σπείρα θα παρουσιάσουν στις 5 και 6 Ιουλίου τη μουσικοθεατρική παράσταση με τίτλο Αριστοφάνης τώρα – Το γλέντι της κωμωδίας.  Το πρόγραμμα της Μικρής Επιδαύρου θα κλείσει με δύο συναυλίες του συνθέτη Ηλία Ανδριόπουλου στις 26 και 27 Ιουλίου, με τίτλο Μια διαδρομή από τα Γράμματα του Μακρυγιάννη στις Ωδές του Ανδρέα Κάλβου.

εφημερίδα “Ελευθερία Λαρίσης”

Facebook Comments

POST A COMMENT.